רכישת כרטיסים

העיצוב כגיבור בלתי צפוי

צילום: גאטנו פשה, 543 Broadway, כסא מפלדת אל-חלד עם משענת משרף אפוקסי ורגלי קפיץ
קטגוריה: עיצוב וחומר

אוסף העיצוב של פרנזינה, המתארח במעבדה במוזיאון העיצוב בחולון, זימן לכאן את שני האוצרים האיטלקיים: רנזה פורנרולי וסטפנו סאלבי, שניסו להסביר את המניעים שמאחורי הבחירות השונות.

גאטנו פשה, 543 Broadway, כסא מפלדת אל-חלד עם משענת משרף אפוקסי ורגלי קפיץ.

מה היו השיקולים בבחירת המוצגים?

קודם כל חשוב להדגיש שזהו לא אוסף היסטורי, כלומר לא כזה המשקף את ההיסטוריה של העיצוב האיטלקי. גם אם נבחרו מוצגים מן העבר חשוב היה לנו שהם יהיו כאלה המיוצרים היום. כלומר גם הכיסא של הארי ברטויה שעוצב ב-1913 – התנאי שלנו היה לוודא שהוא עדיין מיוצר ונמכר.
זו השנה הראשונה של האוסף. תחילה ביססנו אותו על מוצגים המותאמים לבית עם כמה יוצאים מן הכלל – למשל המכונית. אבל בשנים הבאות הכוונה היא להציג תחומים שונים של עיצוב.
נושא אחר הוא עיצוב מוצרים בני קיימא. כזה הוא הפרויקט של לוציוני (שהוצג בפתיחה) הנושא שלטים ובהם שמות עצים ומטרתו חיסכון באנרגיה.
גם עיצוב אוכל בא לידי ביטוי בתערוכה ובאוסף – למשל בכלי האוכל של גוציני ובמכונת הגלידה.

הארי ברטוניה, Bertoia, סדרת כסאות עם מבנה מוטות פלדה מרושתים וכרית אדומה.

אגב, מכונת הגלידה – היא לא עוצבה על ידי מעצבים איטלקיים וזה עדיין נחשב לאוסף איטלקי, לא?

כן, זה מצחיק. כי בדרך כלל איטליה היא מולדת הגלידה וכאן המעצבים הם יפנים. מעצבים לא חייבים להיות איטלקיים כדי להיכלל באוסף. אבל חשוב לנו שהחברה היצרנית תהיה איטלקית והמעצבים העובדים עם החברה יוכלו לפרש היטב את ערכי החברה. אחד הערכים המרכזיים של האוסף הוא MADE IN ITALY. ובהקשר זה חשוב היה בעינינו להקפיד על כושר המצאה ואיכות ולהציג לא רק חברות גדולות אלא גם כמה חברות קטנות כמו וניני שחוגגים בימים אלה 90 שנה להיווסדם.

מקיו האסויק ו-Ufficio Tecnico Ifi, ויטרינת תצוגה לגלידה – Tonda

האם אתם משנים את האוסף בהתאמה למדינה שאליה הוא נוסע?

בשנה הקרובה האוסף לא ישתנה אבל אנחנו בהחלט מקווים שהוא ישתנה במשך השנים הקרובות.

בתערוכה מוצגים שולחן ומנורה בעיצוב רון ארד שנראים כאילו הם משקפים את מבנה המוזיאון. הם נעשו במיוחד?

המנורה עוצבה כנראה עוד לפני שהמוזיאון עוצב והיא באמת נראית כמו קשתות הקורטן במוזיאון. אבל השולחן עוצב במיוחד למוזיאון. רון ארד מספר שחשב על הרעיון במקלחת.

אחד הכיסאות המפתיעים בתערוכה הוא זה של הארי ברטויה, הוא יוצר ב-1913 ונראה מאוד עכשווי.

כן לכיסא זה קמו חיקויים רבים אבל הוא היה קודם, אפילו לפני הזוג אימס. בכיסא יש 100 נקודות התכה וטכניקת כיפוף המתכת הזו יכולה להיעשות רק באיטליה.


התערוכה אוסף העיצוב של פרנזינה – צבע / חום הוצגה במוזיאון העיצוב בתאריכים: 02.2011 – 04.2011