בסיור שערך לפני כמה ימים אוצר התערוכה "אונליין אופליין", יובל סער, הוא הקדים ואמר: "אני חייב להתוודות, חשוב היה לי שהתערוכה תהיה קודם כל יפה". לא פשוט להודות היום שאתה רוצה שהתערוכה שלך תהיה קודם כל יפה. בעיקר היום, כשמעצבים מנסחים מחדש את תפקיד העיצוב ומנסים להתרחק ככל האפשר מן הדימוי שדבק בהם – אלה שתפקידם הוא "לעשות שיהיה יפה".
אז, קודם כל, התערוכה יפה. הקיר המקדם את פני הבאים לתערוכה צבוע צהוב, ועליו שעון בודד אחד שמחוגיו הארוכים כמו מחושים של חרק, מגששים את דרכם בשקט ויוצרים תחושה של זמן אחר, זמן שאינו מתקתק, מאיץ, דוחק בנו. זמן שיש לו את כל הזמן שבעולם.
בחדר הפנימי שובה את העין קיר שלם של אאא – בית לטיפוגרפיה עברית. חברי הקבוצה הזמינו מעצבים לקחת חלק בעיצוב הקיר ויצרו יחד קולאז' מרתק עמוס גופנים מעוצבים, מצוירים ישירות על הקיר, מודבקים בפתקיות, מקשטים פוסטרים וזוהרים בחושך כשמכבים את האורות.
החדר האחרון בקומה התחתונה הוקדש כולו לעבודה המצוינת HOW TO שאצרו ניצן דבי וליאורה רוזין. החלל רחב הידיים והנעים למראה הוא מעין תערוכה בתוך תערוכה המאפשרת לעקוב אחר תהליך היצירה, לצפות בסרטי ההשראה ובסרטים שנוצרו בעקבותיהם ולראות את המוצגים המונחים בפינות שונות של החדר או במרכזו תחת קופסאות שקופות.
מן המדרגות העולות לקומה השנייה אפשר לצפות ביריעות הבד הצבעוניות הצרובות בחיתוכי לייזר בפרחים מרהיבים רב-שכבתיים של הפרויקט המשותף לפאבלאב וספריית החומרים "Jacquard 2.0". העבודה שהוצגה לראשונה ביריד צבע/עיצוב טרי גררה כבר אז התפעלות רבה. כאן, במעלה המדרגות היא הופכת כמעט לגילוי, שהולך ומתעצם ככל שקרבים אליה.
בחללים הנוספים בקומה העליונה מונחים על שולחנות או תלויים על הקיר עבודות נוספות – כולן עוסקות בגבול הדק שבין העולם הדיגיטלי לבין העולם הפיזי. האיורים הממוחשבים של גפן רפאלי, סכיני פלורנטין של תומר בוטנר, הפרויקט המרתק "שמור בשם" של מאיה בן דוד, והכדים המודפסים והנחשקים של טל ארז וסטודיו קן לעיצוב. מיעוט האובייקטים ואופן ההצבה מאפשרים להתעכב, להתבונן, להקדיש זמן.
אבל, התערוכה הזאת היא לא רק יפה.
הבחירה לא להציג מסכים נשמעת כמעט אוקסימורונית לנושא. אבל מאפשרת למבקרים להתמקד בצד הויזואלי של הפרויקטים שהוא חלק לא קטן מעבודת המעצב. הפרויקטים המוצגים בתערוכה שהושפעו מהעידן הדיגיטלי בהיבטים שונים, הם בהחלט מעוררי מחשבה. החל בפרויקטים כמו ה-Dailydoodlegram של גפן רפאלי, ה- lithe Clock של סטודיו ו… וה-Florentine Kitchen Knives של תומר בוטנר שלולא הרשת, היכולת לגייס בה כספים, לפתוח בה חנות אונליין ולזכות בעשרות אלפי עוקבים – לא היו מגיעים לאן שהגיעו. המשך בפרויקטים המושפעים ישירות מסרטי "עשה זאת בעצמך" ביו טיוב דוגמת HOW TO וכלה בתוצרי מדפסות תלת מימדיות המאפשרות לנו הצצה לעתיד.
לא קל ליצור תערוכה יפה ומעוררת מחשבה בתקציב המוגבל של גלריות עירוניות ובפרק הזמן הקצר המוקדש ליצירתן. התערוכה אונליין אופליין עומדת באתגר הזה בכבוד.