December 30, 2016 – May 27, 2017
The exhibition traced an object that is familiar to us all, eyeglasses, which are used on a daily basis by millions of people the world over.
December 30, 2016 – May 27, 2017
The exhibition traced an object that is familiar to us all, eyeglasses, which are used on a daily basis by millions of people the world over.
Tal Gur, Contact Lenses, Photo: Shai Ben Efraim
“יתכן שהכותרת מבט על – משקפיים, שניתנה לתערוכה המתקיימת במוזיאון העיצוב בחולון, צנועה מדי לממדים ולתכנים שמוצגים בה. התערוכה עוסקת בהרבה יותר מאשר מבט על – סקירה אודות משקפיים. כוחה של התערוכה מצוי בהיקפה ובמטענים הנדירים שלה, באוצרות הקוהרנטית ובעיצוב האסתטי שמסבים אותה לתערוכה חשובה וערכית מכל זווית ראייה שהיא גם ללא משקפיים.”
נעה ארבר, מגזין עכבר העיר
האם אנחנו רואים את העולם כפי שהוא? האם הראייה פועלת כמו מצלמה, מצלמת רצף של פעולות אובייקטיביות, כפי שנדמה לנו? והעין, האם היא משקפת את העולם באופן אופטי ישר ושקוף? בסיפור הנודע בגדי המלך החדשים המלך צעד עירום בפני כל העם ועד שהילד הקטן לא צעק “המלך הוא עירום!” איש לא ראה או אמר דבר. הצופים היו כלואים בעוורונם בדיוק כמו כל אדם המתבונן בעולם. הראייה עצמה, מן הסתם, לא השתנתה לאורך ההיסטוריה אבל המשמעות ללא ספק השתנתה. משמעות זו אינה תלויה בראייה הפיזיולוגית אלא בהקשר התרבותי. הקשרים תרבותיים הם אלה שמנחים אותנו לאורך תערוכה זו העוסקת במשקפיים וראייה, דרך נקודת המבט האנושית. כמו אובייקטים רבים בעולם החומרי, למשקפיים יש ביוגרפיה עשירה אבל יותר מאשר עובדות היסטוריות, ביוגרפיה זו משקפת מערכות תקשורת, שכבות של זיכרון ושינויים תרבותיים וכלכליים. ההיסטוריה של המשקפיים היא היסטוריה של תרבות.
בגלריה העליונה אנו מציגים את המסע שעברו המשקפיים דרך חמש תחנות תרבות. בגלריה זו מוצגים מעל 400 פריטים מהאוסף הנדיר, בקנה מידה בינלאומי, של האספן והאופטומטריסט קלוד סמואל – החל מהמאה ה־ 17 ועד ימינו. המסע של המשקפיים שמתחיל בעולם הרפואה, כאביזר שהומצא לתיקון פגם וסבל מתדמית בעייתית לאורך שנים, ממשיך במשקפיים כאמצעי לקומוניקציה ומשחקי חברה, ומסתיים במשקפיים כמוצר צריכה המגדיר זהות.
בגלריית ד״ר שולמית כצמן (הגלריה התחתונה) מוצג פרויקט ייחודי שבו מעצבים ואדריכלים מקומיים מציעים את הפרשנות שלהם לשאלה: מה הם משקפיים? ומרחיבים את מושג הראייה והאופן בו אנו תופסים את העולם. באמצעות טכנולוגיות מפתיעות, חומרים חדשניים, כושר המצאה והומור, מקבץ העבודות בגלריה זו מאפשר לנו מבט על תפקידו של המעצב כמתווך, מתרגם ופרשן. הפרשנות כאן אינה גוף אוטונומי, מנותק מהקשרים אלא חוליה בניסיון להבין תופעות תרבותיות ולהעניק להן משמעות.
במעבדת העיצוב אנו עוסקים בתיקון המציאות דרך הפן העתידני של משקפיים: סרטי קולנוע במציאות מדומה – בשיתוף סינמטק חולון, התנסות באפליקציה להתאמה אישית של משקפיים והתנסות חופשית ב”מיחדוש” משקפיים בבית מלאכה לתיקון וחידוש משקפיים, בשיתוף .REFORMA Eyewear
במסדרון ההיקפי, ספריית החומרים ע”ש אהרון פיינר עדן מציגה את התערוכה בדיקת ראייה – מסע דרך שלושה מוקדי ראייה: מיקוד, צבע ומרחק תוך הצגת פרשנויות עיצוביות, חומריות וטכנולוגיות לאתגרי ראייה מסוגים שונים.
נקודות המבט השונות האלו המשתרעות על פני המוזיאון כולו שזורות כאן זו בזו ומציעות מבט אחר על ראייה ומשקפיים.
מעצבים (לפי סדר אלפביתי):
סטודיו Reddish | OTOTO | לוקה אור | טל ארז | מאיה בן דוד ואורי בן צבי | דנה בן שלום | איה בנטור | אוהד בנית | ברנוביץ’+קרוננברג | טל גור | דב גנשרוא | חנן דה לנגה | עודד ובמן | אסף וינברום | יסמין וינוגרד | רונה זינגר | עדי זפרן ויסלר | ספי חפץ | עזרי טרזי | אנוק יוסבשוילי וירון שמרקין | אריאל לביאן | פיני ליבוביץ’ | עינת לידר | איתי לניאדו ושירה קרת | גרגורי לרין | מג’נטה | איתי נוי | שי ניפוסי | ניל ננר | אורי סאמט | סטודיו Bakery | סטודיו ב’ | סטודיו Producks | קובי סיבוני | עודד עזר ושני דבורה | אילון ערמון | עומר פולק | חיים פרנס | מיכאל צינזובסקי | יעקב קאופמן | אברהם קורנפלד | ורד קמינסקי | גלית שבו | דגנית שטרן שוקן | הילה שמיע | איתן שריף וסיגל ברנוביץ’