רכישת כרטיסים

בני גם זו לטובה

בין הכסאות

Chairs from the Collection

אוסף מוזיאון העיצוב חולון

19.06.2013 – 19.10.2013


 

המוזיאון חשף לראשונה פריטים מהאוסף הבינלאומי בפני הקהל הרחב, בחלל מעבדת העיצוב. בסדרה של תצוגות ייחודיות שליוו את התערוכות המרכזיות, הוצגו פריטים שונים מתצוגת הקבע, כשבכל תצוגה נבחרה נקודת מבט של מעצב בינלאומי.

בני גם זו לטובה

מעבדת העיצוב יזמה סדרת תערוכות של פריטים מאוסף המוזיאון. בכל אחת מהן ההתבוננות נעשית דרך ה"משקפיים" של אחד מגדולי המעצבים בעולם. לתערוכה הראשונה נבחרו ה״משקפיים״ של המעצב האיטלקי ברונו מונארי (מילאנו 24.10.1907-30.9.1998).

ברונו מונארי, אמן, צייר פוטוריסטי ומודרניסט, היה ממציא ומעצב בעל תרומה משמעותית ביצירתו הלא שגרתית, היוצרת הקשרים בין משחקיות – יצירתיות – אמנות ועיצוב והשיח ביניהם. יצירות האמנות והעיצוב של מונארי – ״המכונות הלא שימושיות״, ״שעת ה-x״, ״הקרנה ישירה״, ״פלקסי״ ו״כיסא לאורחים לזמן קצר״ – מצביעות על יוצר בלתי רגיל, בעל כישורי חשיבה של ילד ותפיסת עולם פילוסופית המאמינה ש״קידמה פירושה לפשט דברים ולא לסבך אותם״. במהלך חייו גילה מונארי את סודות החשיבה והיצירה של ילדים ואימץ אותם לעצמו. חשיבה פשוטה, כמעט תמימה, שאילת שאלות אינסופית, ובעיקר סוד ההתבוננות בדברים מזוויות ראייה רבות ובלתי אפשריות.

צילום: בני גם זו לטובה

Beppe Finessi, אוצר התערוכה ״לחשוב עיצוב – תובנות אינסופיות" (מילאנו 1999), אמר על מונארי כך: "הוא גאון, ילד, פילוסוף, מורה שלומד מהחיים ויוצר אותם בו זמנית".

״לדעת לראות״ ,Sapere Vedere, היא אחת האמירות המאפיינות את הפילוסופיה של מונארי, באמצעותה הוא מזמין אותנו להתבוננות בעולם סביבנו. ספרו ״כיצד מציירים עץ״, תכשיט Zodiacali שעיצב בדמות מצג הכוכבים של כל אחד מהמזלות, הספר Good Design המתאר עיצוב מנקודת מבטם של ורד, תפוז ואגס, כל אלה ועוד רבים אחרים מספרים לנו כיצד מתרגם מונארי את ההתבוננות בעולם ליצירת עיצוב ראשוני, מפתיע ומעורר חשיבה. מחשבות אלה, שהיו נכונות לשנות ה-60 וה-70, מתאימות באופן מופלא גם למילניום הבא.

מציגים:

דרור בן שטרית / מרטין מוסטבוק / רון ארד / שיר אתר / קונסטנטין גרצ'יץ' / עזרי טרזי / יואב רכס / יעקב קאופמן / סהר בצרי / סטפן דיאץ / עדיטל אלה / סטודיו הת'רוויק / Flux