המושג "אופנה עילית" מתייחס לפריטי לבוש מאיכות עליונה המעוצבים בעבודת יד ולפי הזמנה מיוחדת. מזה מאות שנים, מינוח זה מתייחס למוצרי מותרות ייחודיים. לעומת זאת, מכונות מייצגות את ההיפך הגמור לעולם האופנה העילית, ואנו מקשרים אותן לייצור המוני ולאיכות פחותה. עם זאת, כיום אנו עדים לתופעה מרתקת של "לוקסוס מכאני" – כשמעצבים מפרשים מחדש את המושג "אופנה עילית" כשילוב של תהליכים מכאניים ושל עבודת אומנות המתוכננת במיוחד עבור לקוחות מסוימים.
איסי מייאקה ודייסון, הרוח, 2011.
צילום: שי בן אפרים
מעצבים אלה אינם עושים שימוש במכונות ובטכנולוגיה בגלל יכולתם לייעל את תהליך העבודה ולאפשר ייצור המוני, אלא הודות לתרומתן לפיתוח צורות ומוצרים חדשים. הם אינם מסתפקים בשילוב של מרכיבים טכנולוגיים בפריטי לבוש. במקום זאת, הם ממציאים מכונות חדשות בכדי לתת ביטוי מוחשי לחזונם, יוצרים בהשראת המכונה כמושג, רואים במכונות שותפות ליצירה, או הופכים אותן לחלק מהעבודה עצמה.
ההחלטה לפנות לעולם המכונות נובעת מסיבות פילוסופיות, פסיכולוגיות, סוציו-פוליטיות ומדעיות שונות, ומובילה ליצירת מגוון רחב של סגנונות ייחודיים. תערוכה זו בחנה את תהליך היצירה הייחודי של כל אחד מהמעצבים ואת האסטרטגיות המנחות אותם. השילוב של מכונות שונות בעבודות המופיעות בתערוכה נע מעבודות העושות שימוש שנון בטכנולוגיות פשוטות ועד להמצאות מעודנות ולניסויים מעוררי השתאות. באופן זה, משחקות מכונות תפקיד מרכזי בהגדרה מחדש של אופנה עילית.
כל אחד מהמיצבים בתערוכה שוייך לאחת מארבע קטגוריות, המצביעות על התפקיד הספציפי שממלאת המכונה בכל עבודה באמצעות משוואה פשוטה.
בקטגוריה "מעצב + מכונה = מוצר" הוצגו עבודותיהם של מעצבים המשלבים מכונות או טכנולוגיות חדשות בתהליך העיצוב באופן ישיר, בכדי ליצור מוצרים חדשים.
בקטגוריה "רעיון = מכונה = מוצר" הוצגו עבודות שנוצרו בהשראת מכונות, והמשלבות מכונות במוצר המוגמר.
בקטגוריה "מוצר = מכונה" הוצגו מוצרים שהופכים בתהליך הייצור למכונות.
בקטגוריה "מעצב באמצעות מכונה = מוצר" הוצגו מוצרים שנוצרו בתיווך מכונה. בעבודות אלה, המעצב עדיין נוכח בתהליך העיצוב, אך המכונה מופקדת על חלק משמעותי מהתהליך.
* הביקור של האמנים הבריטיים התקיים הודות לתמיכת תוכנית BI ARTS, תוכנית חילופי התרבות של המועצה הבריטית, משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט.* הביקור של האמנים ההולנדים יתקיים הודות לתמיכת קרן מונדריאן, אמסטרדם.