התערוכה מציגה את האופנים בהם מאפשרים יוצרים צעירים לפרוס כנפים ולעוף אל מחוזות הדמיון, אל ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. בין אם דרך קריאת איורים בספר ובין אם דרך ישיבה על נדנדה בגן המשחקים.
04.2014 – 06.2014
מרחבי הדמיון כפי שהם מעוצבים בידי מאיירים ומתכננים ישראליים – במבט אל תוך ספרי הילדים העכשוויים והחוצה אל גני המשחקים שנעלמו. דרך 24 ספרי ילדים מאוירים המשקפים עולם עשיר של עשייה יוצאת דופן. שבעה אתגרי חושים מגן המשחקים הוצגו לנוכח תרשים התפתחותם והיעלמם של גני המשחקים בנוף העירוני.
התערוכה הציגה את האופנים בהם מאפשרים יוצרים צעירים לפרוס כנפים ולעוף אל מחוזות הדמיון, אל ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. בין אם דרך קריאת איורים בספר ובין אם דרך ישיבה על נדנדה בגן המשחקים, מתקיימת הזדמנות נפלאה של מסע לעולם הדמיון. המסע עוצב בשימת לב קפדנית על ידי מתכננים, מעצבים, מאיירים ואדריכלים ששמו לנגד עיניהם את הילדות והמשחקיות כערכים מובילים.
גני משחקים בארץ ישראל, תמונה באדיבות אוסף בני רוזן
התערוכה חקרה שני שדות בהם פועלים המעצבים: שדה האיור העכשווי ועולם מגרשי המשחקים.
בגלריה התחתונה הוצגו איורים לכ-24 ספרי ילדים עכשוויים. איורי מקור, לצד סקיצות, כפולות ורישומים, טקסטים מתוך ראיונות שנערכו עם המאיירים ומסגרת אחת, בה התבקש כל אחד מהם, להציג עבודה של מאייר ישראלי ששימש לו כהשראה. בין המאיירים: רותו מודן, אורית ברגמן, איה גורדון נוי, בתיה קולטון, דוד פולונסקי, נעמה בנזימן, עפרה עמית, אביאל בסיל, גלעד סליקטר ואחרים.
בחלל הגלריה העליונה מתוארת דרכם של גני המשחקים – איפה צמחו ומה ליווה את הגנים כשהפכו מפארקים ציבוריים, דרך שטח מגודר ועד למרחבי הרפתקאות? את תמונת המצב של המרחב המשחקי העירוני אנחנו מציגים מרגע היוולדו אי שם בין המאות ה-16 וה-17 ועד היום בתחילת המאה ה-21, באמצעות מפה, המציגה טעימה מהעושר הרב הקיים בתחום מגרשי המשחקים. לצידה, באמצעות שינוי המרחב הפיזי של הגלריה, אנו מזמינים את המבקרים לסדרה של חוויות ממוקדות, נקודות למחשבה הנוגעות במושג משחק, חשיבותו ומשמעותו לצעירים ומבוגרים כאחד.
"בגלריה העליונה אנו מבקשים לעורר מחדש אצל המבקרים את השאלה הנוגעת לגורלם של גני המשחקים. אומרת גלית גאון. "מדוע ומתי הם הפכו בארץ ממקום של הרפתקה למקבץ של "מתקנים"? מה עלינו לעשות, מעצבים, מתכננים הורים ומקבלי החלטות בארץ, על מנת להשיב לגני המשחקים את מקומם הראוי – כאלטרנטיבה נפלאה ומלאת דמיון למשחק משותף – של גדולים וקטנים, הורים וילדים יחד. התערוכה היא קריאה לשיחה כנה על המקום שלנו, הזכות לחלום, החופש להתנסות, ההזדמנות לשחק והאלטרנטיבה לגדול שמחים. 'עיצוב, הוא ההזדמנות ללמוד לבחור היטב' אמרה פעם חנה הרצמן. בתערוכה אנו מזמינים אתכם מבקרים, מעצבים, מתכננים וראשי ערים, מהנדסי עיריות ויועצי בטיחות, הורים ואנשי חינוך, גדולים וקטנים – לחזור לשעה בגן הפלאות ולבחור היטב".
במהלך התערוכה ייחשף פרויקט אינטראקטיבי חדש שנוצר על ידי המעבדה לאינטראקציה של HIT, במסגרתו יוצבו שתי עמדות זהות במוזיאון העיצוב חולון ובלונדון שיאפשרו למבקרים בחולון ובלונדון לחלוק עולם וירטואלי משותף, במקביל. כחלק מהפרויקט, יוכלו המבקרים בשני המקומות לצייר, לסרוק ציורים ולגלות מה קורה להם כשהם נשלחים לעולם וירטואלי משותף. על הציורים הסרוקים תפעל מערכת חוקים המחקים חוקים פיזיקאליים בעולם האמיתי. העולם הווירטואלי שנוצר נמצא בתנועה מתמדת, כך שהציורים יעברו מחולון ללונדון וההפך שוב ושוב. התנועה תאפשר למבקרים ליצור במשותף, ציורים המתייחסים לציורים הקיימים – ואף להתכתב זה עם זה באמצעות ציור. פרוייקט אינטראקטיבי ייחודי זה מתקיים הודות לתמיכת תוכנית ה-BIARTS לחילופי תרבות של המועצה הבריטית, משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט בישראל.
לצד הפרויקט האיטנרקטיבי, מציג המעצב איתי אהלי במעבדה לעיצוב פרויקט חדש הנוצר לרגל שבוע העיצוב חולון. "טכנולוגיות ילדות" משתף את המבקרים בחוויה ששואבת השראה מהילדות אך מתרחשת בקנה מידה שונה ובכלים חדשים.