רכישת כרטיסים

צילום באדיבות Ron Arad Associates

רון ארד: ברוורס

Ron Arad: In Reverse

התערוכה "ברוורס" התמקדה בעבודתו של ארד במתכת לאורך שלושה עשורים, והציגה עבודה חדשה שיצר במיוחד לתערוכה, בבכורה בינלאומית

19.06.2013 -19.10.2013


 

"מעולם לא אהבתי את הרעיון של להציג רטרוספקטיבה, בעיקר כיוון שאני מרגיש שאני רק בתחילת הדרך ועדיין מתאושש מהפומפידו, מה-MoMA ומהברביקן. בתערוכות האלה התמודדתי עם זה על ידי שימת דגש על התצוגה עצמה. רציתי לעצב אותן כמשהו 'חדש' שלא היה קיים קודם לכן ושלא ראיתי בשום מקום".

רון ארד, מתוך יומן מסע שכתב במהלך הקמת התערוכה, שהתפרסם בקטלוג התערוכה

צילום באדיבות Ron Arad Associates

מתכת הייתה במשך שנים חומר מועדף על רון ארד – ארכיטקט, אמן ומעצב יליד תל אביב, החי ועובד בלונדון. החל מריתוך ונַפָּחוּת פלדה באמצעים בסיסיים, ועד ניפוח ועבודה באלומיניום סופרפלסטי בטמפרטורות גבוהות – זה למעלה משלושים שנה שארד סורק לאורך ולרוחב את תכונות המתכת ואת אפשרויות העבודה בה. כשהיה בראשית דרכו, וחסר ניסיון כמעט בעבודת נפחות, השכיל ארד להפוך את הצורך ליתרון, כאשר עיבד בעבודת יד שיירי מתכות ויצר מהם פריטי ריהוט וכן את עיצוב הפנים של One Off – סטודיו, סדנת עבודה ואולם תצוגה שייסד בלונדון בראשית שנות ה-80.

מאז שנות ה-90 התפרסם ארד בזכות העיצובים שלו במתכת. אז גם חדל מלייצר אצלו בסדנה והתמקד בשיתופי פעולה עם חברות ייצור, דבר שאפשר לו להתנסות בתרכובות מתכת חדשניות ובטכניקות מתקדמות. בתהליך העבודה שלו נוקט ארד לעתים בגישה המנוגדת כביכול להיגיון העיצובי. הוא מפעיל תהליכים הרסניים לכאורה על אובייקטים מייצור המוני, כדי לעשותם אינדיבידואליים. אף על פי שהפונקציונליות שלהם עלולה להיפגם בתהליך, בסופו של דבר מתקבל אובייקט בעל ערך יחיד במינו.

התערוכה ברוורס הציגה מבחר מעבודותיו החשובות של ארד במתכת בשלושת העשורים האחרונים, החל בכיסאות וכלה בעבודות פיסוליות. בנוסף, הוצג בה פרויקט חדש ומשמעותי שלו, שבו הוא חקר כיצד גופים ממונעים, וליתר דיוק, מכונית הפיאט 500, מגיבים ללחץ מסיבי של דחיסה, וזאת באמצעות ניסיונות ממשיים בחומר לצד הדמיות דיגיטליות. התערוכה בחנה גם את הדיאלוג המתמשך אצל ארד בין עשייה ידנית ובין תהליכי עיצוב דיגיטליים.

*בתמיכת קרן דוד ברג