מה אמיתי בעולם הדיגיטלי? במה אפשר לתת אמון? ולמה זה בכלל משנה? התערוכה מוכרמוזר עוסקת בקו התפר שבין המדומה לממשי
06.06.2018 – 20.10.2018
צורות מרחפות, מקפצות, מתנפחות, כאילו נושמות. צורות עזות צבע, מוחשיות כל כך ועם זאת שטוחות. מוזרות-מוכרות. ה- Das Unheimliche) Uncanny), הוא מונח פרוידיאני המתאר תחושה העולה בנו כאשר אנו נתקלים בתופעות שהן על גבול המדומה והממשי, בין האורגני לאנאורגני, ובין האנושי למה שלא. צירוף פרדוקסלי של המוכר והמוזר – מוכרמוזר שכזה.
בשנת 1970 השתמש הפרופסור היפני מסהירו מורי באותו מושג ממש בכדי להגדיר תופעה בתחום הרובוטיקה והגרפיקה הממוחשבת. מורי סימן את טווח הביניים שבין רובוט, או דמות אדם דיגיטלית, לאדם חי ובריא. בנקודת ״הכמעט״ – אל מול דמות שכמעט במדויק מדמה אדם, אולם משהו בה בכל זאת לא נכון וחשוד – נוצרת אי נוחות. מורי כינה את אזור הדמדומים הזה ״העמק המוכרמוזר״.
חבצלות, 2017, דנה זליג, צילום: שי בן אפרים
החוויה האנושית היומיומית מדלגת בין מרחבים פיזיים, כאן ועכשיו, לסביבות דיגיטליות ווירטואליות אין סופיות: מעולמות האנימציה הממוחשבת, דרך רובוטיקה, משחקי וידיאו ועד אפליקציות כמו אינסטגרם, טיקטוק וסנאפצ׳אט המשלבות מציאות רבודה. מערכות סריקת גוף ושטח הופכות לממשק, ולכלי לפירוק, שימור ויצירת צורות אנושיות וביולוגיות. מודלים, הדמיות, ואסיסטנטים מבוססי אינטליגנציה מלאכותית בוחנים את היחס שלנו לטבעי, לביולוגי ובעיקר ליחסינו עם מרחב, זמן וחומר. הטכנולוגיות מתפתחות במהירות ויכולות ההדמיה הדיגיטלית כובשות תופעות של גוף וחומר; אור ועור, נוזלים, חלקיקים ושיער. מאפיינים ותכונות פיזיקליות מהעולם הפיזי מנותחים בעמל רב ומתורגמים למרחב הדיגיטלי.
העבודות המוצבות בחלל נחלקות לחתכים של מרחב, גוף וחומר וממוקמות כל אחת בנקודה דמיונית ורעיונית שונה במרחב העמק המוכרמוזר. חלקן קרובות לדימויים מוכרים ורק במבט בוחן נגלה בהן את הזר ולעתים אפילו המאיים, ובחלקן מתקיים מהלך הפוך, כשחפץ זר או צורות משונות חושפות בפנינו חומר, דימוי או שיוך מוכר וידוע.
חומר מוזר וגושני מתחזה ועוטה על עצמו מאפיינים של גוף אדם, זרוע רובוטית מתגלה מעצם המכניות שלה כ״חמודה״, ובתוך המכשירים הדיגיטליים שלנו נחשפים עדויות לאנשים שעמלו על הרכבתם. שכבות של חומר, תפיסה ומשמעות נערמות זו מעל זו בעזרת חפצים, ייצוגי וידאו והדמיות. המוכר והזר הופכים למוזר.