המעבדה לעיצוב מארחת את פיני ליבוביץ', יפתח צדפי וסטודנטים בשנה א' מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, לשלושה חודשים של פעילות ולימוד בחלל המעבדה. תפקידו של הקורס להקנות כלים בסיסיים והבנות ביחס למושגים כגון הקשר, קונספט, רעיון, צורה, מבנה ותפקוד. הכלים וההבנות שמתפתחים במשך השנה מתרכזים בסופה לכדי תוצאה ברורה.
המעבדה לעיצוב מארחת את פיני ליבוביץ', יפתח צדפי וסטודנטים בשנה א' מהמחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר, לשלושה חודשים של פעילות ולימוד בחלל המעבדה. הרצון הוא להפגיש את המבקרים עם ראשית דרכו של תהליך לימוד העיצוב ולחשוף את המקום הראשוני בו נבנים הכלים המתווים את הדרך הארוכה שאינה מסתיימת באקדמיה אלא נמשכת חיים שלמים.
בכל יום רביעי בחודשים הקרובים, תתפקד המעבדה ככיתת-סטודיו לכל דבר ובשאר הימים תהיה פתוחה למבקרי המוזיאון שירצו לצפות בתיעוד תהליך הלימוד. משבוע לשבוע יתחלפו העבודות ויתווספו נדבכים של עשייה שיוצגו בכיתה. בלוג זה מתעד את מהלך הלימוד ומספק מעין חלון הצצה אל המתרחש במעבדה.
שיעור אחרון – 26/01/2011
– יער של עמודים
השיעור האחרון של הסמסטר: הגשה חגיגית של עמודי קרטון
פינינו את חלל המעבדה מהשולחנות והכיסאות ומהרצפה ועד לתקרה צמחו עמודי קרטון -אובייקטים גדולים ומרשימים שממלאים את כל החלל.
"זה הדבר הכי גדול תרתי משמע, שעשיתם עד עכשיו," אומר פיני בהתרגשות. "אנחנו מסתכלים על העמודים האלה ויודעים שלמדתם המון. לא צריך הרבה מילים בכדי להסביר, הידע המצטבר שלכם מתבטא בעמודים האלה. מי שנכנס לחלל הזה, חווה תחושות מאוד חזקות ורק אחר כך מתחיל לשפוט את מה שהוא רואה. חשוב לנו, כמעצבים, לשמר את המקום הזה בו המפגש הראשוני עם האובייקט מייצר חוויה והתרגשות ורק אחר כך ניתוח שכלתני ושיפוט של הדבר".
שרון קרן, ראש המחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר ודגנית שטרן שוקן, קודמתו בתפקיד, מצטרפים אלינו כאורחים להגשה.
"כבר בספר בראשית אפשר למצוא אזכור של מגדלים. אנשים תמיד שאפו לראות רחוק יותר וגבוה יותר," אומר שרון. "השאלה היא איך אתם בוחרים לייצר עמוד כזה, ליצור קסם שיצליח לעמוד".
"הרבה פרויקטים לא עסקו בשאלה של מה זה עמוד", אומר פיני "אלא באתגר לעלות גבוה למעלה. בהיררכיה שלכם זה היה האתגר הכי גדול".
אלכס פדואה, ראש החוג לעיצוב תעשייתי בשנקר, מצטרף גם הוא ומברך את הסטודנטים על הפרויקטים המוצלחים. "זה מעניין לראות מה קורה כשעוברים מעבודה על אובייקט קטן לעבודה על משהו יותר גדול מאיתנו. זה לא טריוויאלי להשתמש בחומר ששימש אתכם לעבודה בקטן לאורך כל הסמסטר ועכשיו להגדיל אותו. אין זה דומה, הפיזיקה של כל המבנה משתנה. יש פה מנעד מרשים של גישות, של גיאומטריה שבאה לידי ביטוי. אני אוהב את החוצפה ואת ההומור. אנחנו ישראלים וזה לא הצד החזק שלנו להקפיד על הפרטים הקטנים, אז כל הכבוד לכם שהגעתם גם לפרטים האלה".
"יש לנו כאן עקומת לימוד מאוד גדולה והדבר בהחלט ניכר וההתרגשות רבה," מסכם פיני, "אנחנו רוצים לומר לכם המון תודה על הדרך בה התייחסתם אל העבודה שלנו פה ואל התהליך. אתם יכולים לצאת לחופשת סמסטר ולחוש מאוד גאים בעבודה שלכם".
טיול שנתי לסטודיו זיק – 30/1/2011
אנחנו יוצאים מהמעבדה במוזיאון ונוסעים לסטודיו של קבוצת זיק בבית נקופה בואכה ירושלים, לחגיגת סיום הסמסטר.
צילום: רקפת כנען
"חופש זה לא דבר שמקבלים," פותח פיני, "חופש זה דבר שלוקחים. אף אחד לא נתן לקבוצת זיק את הסטודיו הזה, הם בנו אותו במשך שנים תוך כדי עבודה ועשייה וסקרנות וחיפוש. תזכרו את זה במהלך הדרך שלכם, קחו את זה איתכם".
שרון קרן, ראש החוג לעיצוב תכשיטים בשנקר וחבר בקבוצת זיק מארח אותנו. הוא מספר על הקבוצה:
"אנחנו קבוצה שעובדת יחד כבר 25 שנה. באנו מתחום האמנות, בשנות ה-80 התאגדנו לעבוד יחד, למצוא אלטרנטיבות לגלריות, עבדנו ברחוב, עשינו מיצגים שהתבססו על בניית אובייקטים גדולים מעץ ושריפה שלהם. במשך השנים עברנו לעשות מופעים בחללים גדולים. מספר האנשים בקבוצה משתנה, בסביבות 8-10 אנשים. אנחנו נפגשים בסטודיו פעמיים בשבוע לעבודה משותפת. כל שטות מתקבלת בברכה, כל דבר שנכנס למסגרת של זמן, תנועה, מרחב ופיסול – זה התחום שאנחנו עוסקים ומתמחים בו. מעניין אותנו לבחון תהליכים של חומרים: מה קורה לחומר, איך הוא משתנה."
– 60 שניות ומפגשים בתנועה: הגשה מסכמת.
הסטודנטים מקרינים את הסרטים הנבחרים שלהם בתרגילים 60 שניות ומפגשים בתנועה.
"נסו להסתכל על הסרטונים כאילו אתם רואים אותם בפעם הראשונה," אומר פיני "נסו לראות בהם השראה של צבע, צורה, סאונד. השתמשו בהם כהשראה לסמסטר הבא ולהמשך הדרך".
– איך עושים מהדק? תרגיל מסכם קצרצר:
הסטודנטים מתחלקים לזוגות לעבודה בסטודיו זיק.
התרגיל: להכין מהדק לניירות מחוט ברזל.
"במשך סמסטר שלם דיברנו על טכנולוגיה של קרטון, על אורגניות, על מבנה, תפקוד וצורה. מהדק מגלם בתוכו באופן בסיסי ופשוט את הצירוף של מבנה, תפקוד וצורה: הצורה שלו מכילה את התפקוד של הכלי עצמו. מי שמבין את המהות של הדבר הקטן הזה, יכול להשתמש בכל חומר שיבחר בצורה חכמה. כאשר המבנה, התפקוד, הצורה והטכנולוגיה משתלבים נוצר דבר מאוד חכם ויפה".
צילום: רקפת כנען
צילום: רקפת כנען
הסטודנטים מכינים בסטודיו ארוחת צהריים לתפארת, השולחן ערוך, עמוס כל טוב, הסעודה האחרונה לפני החופש. מרימים כוס יין לחיים.
צילום: רקפת כנען
"נהנינו מאוד לעבוד איתכם לאורך הסמסטר. זה מדהים כמה אפשר ללמוד בזמן כה קצר. תחזרו אחורה אל השיעורים ונסו לראות כמה למדתם. בינתיים כדאי שתיהנו, תנוחו, תחלמו, ותחזרו עם כוחות מחודשים," מסכמים פיני ויפתח את הסמסטר.